;?>

Feed Rss

SCOM 2012 Notification (Uyarı) Konfigürasyonunun Yapılması – Bölüm 1

10.22.2012, Makale, System Center Operations Manager, by , .
Okuma Süresi: 4 dakika

SCOM mimarisinin sistem yöneticilerinin işlerini kolaylaştıracak bir çok özelliği bulunmaktadır.Bunlardan bir tanesini olan notification sisteminin nasıl yapılandırıldığını ve nasıl çalıştığını iki makale serisi halinde bulabileceksiniz.

SCOM sunucu,management packlerin sistem üzerine geçilmesi,yapılan optimizasyonlar ve agentların kurulması sonrası belirtilen sistemlerden, belirtilen ayarlamalar doğrultusunda alertler almaya başlayacaktır.Sistem yöneticisi olarak bu alertleri sürekli takip etmek zaman zaman mümkün olmayabiliyor.Çünkü şirket dışarısında olunan zamanlar , gündelik işlerin yoğunluğu ve alertlerin anında görülmesini ve takip edilmesini zorlaştırıyor.


İşte operatörlerin bilgisayarlarının başında olmadığı veya konsollarının açık olmadığı durumlarda diğer yöntemler ile bilgilendirilmeleri, sistemin sağlığı ve işleyişi açısından önem taşımaktadır. Aşağıda operatörlerin bilgilendirilmeleri için çeşitli Notification kanallarının listesi görülebilir.

  • E-mail. SMTP protokolünü kullanır ve uyarıların e-posta ile iletilmesini sağlayan kanaldır.
  • Instant message. Microsoft Office Communications Server ,Lync Server veya benzeri SIP sunucusu aracılığı ile uyarıların iletilmesini sağlayan kanaldır.
  • Short Message Service. GSM modemi ile uyarıların kısa mesaj olarak alıcılara iletilmesini sağlayan kanaldır.
  • Command.Windows komut satırı aracılığı ile oluşan uyarıların karşısında komutların veya programların çalıştırılarak aksiyonların alınmasını sağlayan kanaldır.

Uyarılar MS tarafından üretilir ve uygun kanallar aracılığı ile iletilir. Bu kanallar çeşitli sebeplerden kesintiye uğrayabilir. Bu kesintilerin etkisini minimize etmek için aşağıdaki noktalara dikkat etmek gerekir.

  • MS’ten iletim kanallarına olan linklerin sağlıklı çalıştığından emin olunmalıdır. (örneğin birden fazla network hattı)
  • İletişim kanalı içerisinde birden fazla yol tanımlanmalıdır. (örneğin birden fazla smtp sunucusu)
  • Kritik uyarılar için birden fazla iletişim kanalı kullanılmalıdır. (Örneğin hem e-posta hem de sms kanalı)


Projesini yapacağınızı herhangi bir şirkete aşağıdaki notification yapılandırması senaryosunu uygulayabilirsiniz.

  • Öncelikle Active Directory yapısında E-mail Enabled yapılmış “Universal-Security Group” grupları oluşturunuz.Bu gruplara üye olan kişiler ilgili critical alertlerden uyarılar alacaktır.
    • DOMAINADI\SCOM Uyari-AD: Bu grubun üyeleri AD ile gerçekleşen critical hataları alır
    • DOMAINADI\SCOM Uyari-RDS: Bu grubun üyeleri RDS ile gerçekleşen critical hataları alır
    • DOMAINADI\SCOM Uyari-Exchange:Bu grubun üyeleri Exchange ile gerçekleşen critical hataları alır
    • DOMAINADI\SCOM Uyari-Sunucu: Bu grubun üyeleri Sunucu ile gerçekleşen critical hataları alır


  • Yeni uyarının alınması ve uyarı grupları oluşturmak için Start>Run>cmd>dsa.msc komutunu yazınız
  • SCOM Users OU içerisinde farenin sağ tuşuna klikleyiniz ve New Group komutunu veriniz.Oluşturma istediğinizin teknolojiye göre grup oluşturunuz.


  • Exchange Server 2010 Sunucuda oturum açınız ve Receipent Configuration bölümünün içerisinde Distribution Group içerisinde oluşturmuz olduğunuz grubu mail enable yapınız.


  • İlgili teknolojinin critical uyarısından gelen alertleri almasını istediğiniz kişi yada kişileri ilgili Members bölümünde gruba üye yapınız.Böylece ortaya çıkan alertlerden haberdar olacaktır.




  • Notification seçenekleri için birden fazla kanal kullanabilirsiniz.Bu senaryomuzda yapımızda sadece Exchange Server bulunuduğu için kanal olarak E-Mail (SMTP) seçiyoruz.
  • Start -> Programs -> System Center 2012 Operations Manager lokasyonundaki “Operations Console” uygulamasını çalıştırınız.
  • Operations Console penceresinde “Administration” bölümünde “Notifications” altında “Channels” bölümüne geliniz ve farenin sağ tuşunu klikleyin “E-Mail (SMTP)…” yazısını klikleyiniz.

  • “E-Mail Notification Channel” penceresinde “Channel Name” olarak iletişime bir kanal ismi veriniz. “Description” bölümü opsiyoneldir isterseniz doldurunuz.


  • “Settings” bölümünde “Return address” kısmına daha önceden oluşturduğunuz “opsmgrnotification” kullanıcısına ait opsmgrnotification@DOMAINADI.net.tr e-mail adresini giriniz.
  • “Settings” bölümünde “+Add” tuşuna basarak “SMTP Server (FQDN)” bölümüne “mail.DOMAINADI.net.tr” adresini, “Port Number” olarak 25 nolu SMTP portunu ve “Authentication Metod” olarakta Anonymous seçiniz ve OK tuşuna basınız.Ayarlamaları girdikten sonra “Next” tuşu ile devam ediniz.


  • İletilecek mail formatı olarak değişiklik yapmayınız. “Finish” butonuna basınız.


  • Kanal ayarları kaydedildikten sonra “Close” tuşuna basarak kapatınız.


  • Operations Console penceresinde “Administration” bölümünde “Notifications” altında “Channels” bölümünün altında “Subscribers” bölümüne geliniz ve farenin sağ tuşunu klikleyin “New…” yazısını klikleyiniz.


  • “Subscribers” bölümünden gelen uyarıları alacak abonelerinizi belirliyebilirsiniz.Bunun için “Subscriber Name” bölümde yer alan “…” tuşuna basarak eklemek istediğiniz katılımcıyı yazınız.


  • Belirlenen isimler Active Directory’den sorgulunur ve yine Active Directory veritabanından ilgili kullanıcılar gelecektir.Sizde bu kullanıcıları ekleyebilirsiniz.


  • Katılımcı olarak belirlediğiniz hesabın “Subscriber Name” bölümüne geldiğini göreceksiniz ve “Next” tuşu ile ilerleyiniz.


  • Uyarıların katılımcılara (abonelere) hangi zaman aralığında gönderileceğini belirleyebilirsiniz. “Always Send Notifications” seçeneğini işaretleyiniz.


  • “Address name” kısmına istediğiniz adı verebilirsiniz.


  • Kanal tipinin seçildiği bölümde uyarının nerden abonelere dağıtılacağını belirleyebilirsiniz.Daha önce iletim kanalı olarak E-Mail (SMTP) kanalı belirlemiştiniz.”Channel Type” olarak E-Mail (SMTP) belirleyiniz. “Delivery address for the selected channel” kısmına opsmgrnotification@DOMAINADI.net.tr adresini yazınız. “Next” tuşu ile ilerleyiniz.


  • Uyarıların katılımcılara (abonelere) hangi zaman aralığında gönderileceğini belirleyebilirsiniz. “Always Send Notifications” seçeneğini işaretleyiniz.


  • “Notification Subscriber Wizard” sihirbazını “Finish”tuşuna basınız.


  • Subscriber ayarları kaydedildikten sonra “Close” tuşuna basarak kapatınız.


Artık belirlenen alert mail kanalıyla otomatik olarak ilgili kişilere düşecektir.Böylelikle anında bir aksiyon alınması gereken durumlarda sistem yöneticisi durum hakkında bilgi sahibi olacaktır.

Başka bir makalede görüşmek üzere….

Ka®a

3 Responses to SCOM 2012 Notification (Uyarı) Konfigürasyonunun Yapılması – Bölüm 1

  1. Pingback: Interview with a System Center MVP in Turkey - Mustafa KARA - User Ed - The blog of Ed Price, Customer Program Manager - Site Home - MSDN Blogs

  2. Pingback: Blog Technet'te Yayınlanan Röportajım | Mustafa Kara - System Center Cloud and Datacenter Management MVP

  3. Pingback: Ed Price ile MSDN Blog Üzerinde Yaptığım Röportaj | Mustafa Kara - System Center Cloud and Datacenter Management MVP

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir