;?>

Feed Rss

SCOM 2012 Service Level Dashboard Yapılandırma

01.21.2013, Makale, System Center Operations Manager, by , .

Dashbord’un tanımını, ne işe yaradığını ve nasıl oluşturulduğunu anlatmadan önce,sürekli sizlerden bana gelen şu soruya cevap vermek istiyorum.SCOM 2007 sürümünde dashboardl’ar yokmuydu? Evet dashboard’lar vardı ancak yapılandırmak çok zahmetliydi.Zahmetli olan neydi derseniz,ortamda bir SharePoint olmalıydı (WSS sürümüde olabilir),dashboard erişim yazılımı yüklenmeliydi,baner-logo tasarımları yapılmalıydı,SQL Query’leri ve diğer yapılandırmalar olmalıydı….Söylediğim gibi bayağı bir zahmetliymiş değil mi ? J

Peki SCOM 2012 ile birlikte ne değişti ? Dashboard özelliği çok daha kolaylaştırılmış bir halde karşımıza geldi.Dashboard yapılandırmasına geçmeden önce kısaca dashboard’un ne olduğunu ne işe yaradığını sizlere anlatayım.Dashbord(lar),bir servisin,bir yapının,bir uygulamanın yada bir topolojinin bir panel üzerine aktarılmasıdır.Ancak bu işlemler text olarak değil görsel olarak yapılır.Bu sebepten onlara dashboard (gösterge paneli) denir.Ne işe yarar derseniz görsel anlatım text anlatımdan çok daha etkilidir.İstenilen ayrıntı belirli bir renkte ve özellikte görülebilir.Yorumlamak ve karar almak çok kolaydır.Bir kaç dashboard örneğini aşağıdaki resimlerden görülebilirsiniz.Sizlerde bu makale sonrası kendi dashboard tasarımınızı yapabileceksiniz.




İşte bu makalemde sizlere SCOM 2012 Dashboard’ları bir servisin SLA’yi üzerinden anlatmak istiyorum.Böylelikle dashboard oluşturmayı öğrenirken SLA kavramını ve bununla birlikte çıkabilecek diğer kavramları da öğrenmiş olacaksınız.

SLA’yi sizlere şu şekilde açıklayabilirim,çok kısa bir tanımla verilen / sağlanan hizmetin kalitesinin standartlarını oluşturan içeriklerdir.SLA, Hizmet Düzeyi Sözleşmesi anlamına gelir ve sağlanan hizmetlerin uptime aralığını,uptime boyunca gerçekleşen aktiviteleri yada down time aralıklarını tanımlar.Bu kriterler arttırılabilir.

SCOM 2012’de SLA oluşturmak müşterilerimizden sıklıkla gelen isteklerden biridir.SLA’lere oluşturulan dashboard’lara SLD (Service Level Dashboard) denir.SLD’lere veriler birden farklı object sınıfından alınabilir.Bunların hangileri olduğunu makalenin ilerleyen bölümünde görebileceksiniz.

Günümüz BT dünyasının hızlıca değiştiğini eski yönetim anlayışlarının olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim.Bilgi işlem departmanında çalıştığım yıllarda (yaklaşık 7-8 sene önce) yaptığımız görevler sistemi kurmak ve yapılandırmak üzerineydi.Şimdi proje yöneticiliği yaptığım yerlere gittiğim de şunu rahatlıkla görebiliyorum artık sadece kurmak yada yapılandırmak üzerine yürüyen bir BT mantalitesi yok. Mantalitenin “Hizmet” olarak değiştiğini söylemem yanlış olmayacaktır.Artık hizmet veren sağlayıcılar (IT,BT,Bilişim,Bilgi İşlem departmanları ve çalışanları) ve hizmet alan müşteriler (personeller) olarak sınıflandırabiliyoruz.Dikkat ederseniz bir hizmeti baştan sona yönetmek, hizmet vermek asli görevimiz yani artık IT as a Service (ITaaS) yapıyoruz.

SCOM 2012 DA özelliği sayesinde (Distributed Applications) bir servis ağacı oluşturarak o hizmetin tüm bileşenlerini ve durumlarını tek bir alanda görebiliriz.Bu makalemde SCOM 2012 kurulumu ile birlikte varsayılanda gelen bir DA objesi olan AD Topology Root üzerinde çalışacağız.

Not: En kısa zamanda SCOM 2012 DA makalesi yazacağım ve sizlere servis ağacı mantığını orda detayları ile anlatacağım.

Şimdi sıra Service Level Dashboard oluşturmaya geldi.Bunun için SCOM 2012 konsolu açın ve Authoring bölümüne gelin.Management Pack Objects alanını gelin.Daha sonra Service Level Tracking’in üzerinde farenin sağ tuşuna basarak Create alanının çıkmasını sağlayın.


Karşınıza çıkan ekranda yer alan bölümlere bir ad ve açıklama girin, ardından next ile devam edin.


Takip etmek istediğimiz yani dashboard’unu oluşturacağımız bilginin seçildiği bölümdeyiz.Bu bölümde hedef sınıfı seçmemiz gerekiyor.Bunun için kırmızı ünlem ile dikkatimiz çekilen Select butonuna basmamız gerekiyor.


Kullanabileceğimiz object sınıflarını DA içerisinden,gruplar’dan ve tüm sınıflardan filtreleme yaparak seçebiliyoruz.Bu makalemizde dağıtık uygulama olarak Active Directory inceleyeceğimiz için AD Topology Root’unu seçiyorum.


Oluşturacağımız SLD’nin saklanacağı bir yönetim paketi gerekiyor.Bende daha öncesinde tüm SCOM projelerinde yapmış olduğum gibi bir Custom Management Pack klasörü oluşturdum.Management Pack bölümünede onu seçiyorum.


Service Level Objects alanında izleyeceğimiz objenin eklenmesi gerekmekte.Bunun için Monitor state SLO’yu seçiyorum.


Hizmet Düzeyi Amaçları ekranında objeye isim girin monitor bölümüne ne yapmak istiyorsanız onu seçin örneğin Availability gibi ve son olarakta objenin hangi durumda downtime sayılacağını belirleyeceğiniz check box’ları işaretlemeyin.Ben iddalı değerlerden biri olan % 99,9 uptime süresini giriyorum ve OK butonuna basarak tamamlıyorum.


Service Level Objects ayarlamasını yaptığımız için next ile ilerliyorum.


Summary (Özet) ekranında yapılan ayarlamalar karşımıza çıkıyor herhangi bir değişiklik yapmayı düşünmüyorsanız Finish butonuna basınız.


Kısa bir süre sonra başarıyla kaydedildiğini gösteren bir uyarı alacaksınız.Close butonuna basarak SLD sihirbazını kapatınız.


İşte makalenin asıl oyuncusu olan Dashboard’un nasıl oluşturulduğu bölüme geldik.Bunun için Monitoring alanına gelin.Dashboard’ı oluşturmak istediğiniz Management Pack ‘in üzerinde farenin sağ tuşuna basın ve Dashboard view seçimini yapın.


Dashboard ve Widget sihirbazı karşınıza gelecektir.Bu sihirbazın sonunda dashboard’unuz hazır olacaktır.Bu bölümde Service Level Dashboard düzenini seçiyoruz.


Dashboard’a bir isim ve istenirse bir açıklama girilir.


SLA oluşturacak kapsam belirlenir.Bunun için Add butonuna basılır.


Oluşturduğumuz Service Level eklenir ve OK butonuna basılır.


Oluşturulan SLA’in en son hangi zamandan inceleneceği belirlenir.Ben aylık bir SLA oluşturuyorum bu sebepten 1 ayı seçiyorum.


Create butonuna basılır.


Kısa bir süre sonra başarıyla oluşturulduğunu gösteren bir uyarı alacaksınız.Close butonuna basarak sihirbazı kapatınız.


Ve karşınızda AD topoloji ağacının 1 aylık süre içerisinde ne kadar süre available olduğunu gösteren dashboard.


Bu makalede baştan sona Service Level Dashboard oluşturmayı,SLA kavramını,günümüz BT alt yapısının neleri önemsediğini anlattım.

Bir sonraki makalede görüşmek üzere..

Ka®a

Mustafa Kara (1451 Posts)

Mustafa Kara, 1981 yılında Adana'da doğdu. Üniversite öncesi tüm öğrenimini Mersin'de tamamladı. Anadolu Üniversitesi mezunudur. İşletme Yüksek Lisansını (MBA) , Maltepe Üniversitesinde ve Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisansını da Okan Üniversitesinde gerçekleştirmiştir. Eskişehir'de okuduğu yıllarda Anadolu Üniversitesi Bilgisayar Araştırma Uygulama Merkezi Bilgi işlem departmanında çalışma hayatına başladı. Üniversite sonrası İstanbul'da kendi iş dallarının öncü firmalarında görev aldı. Uzun yıllar boyunca BilgeAdam BTA ve Kurumsal‘da Sistem ve Network Eğitmeni, Kıdemli Danışman ve Birim Müdürü görevlerinde bulundu. Sonrasında COMPAREX Türkiye'de Teknik Müdür olarak çalışmıştır. Şu anda SimpliX Teknoloji Hizmetlerinde Bulut ve Güvenlik Çözümleri Direktörü olarak çalışmaktadır. Uzmanlık alanı olan Microsoft altyapı, yönetim ve iletişim ürünleri, Azure, M365 ve AWS bulut teknolojileri Veeam, Nakivo gibi yedekleme çözümleri ile sanallaştırma teknolojilerinde mimari düzeyde bilgi ve deneyime sahiptir. Ayrıca yeni nesil güvenlik çözümleri üzerine eğitim ve danışmanlık vermekte olup 15 yıldan daha fazla süredir birçok kişi ve firmaya binlerce saat teknik eğitim vermiştir. Kamu ve özel sektördeki kuruluşlara projeler gerçekleştirmiş ve bu projelerin bazıları Microsoft tarafında Case Study olarak duyurulmuştur. Türkiye'nin en büyük bilişim portallarında yazıları yayınlanmakta olup MSHOWTO Topluluk Lideri görevini üstlenmektedir. Üniversitelerde seminerler vermekte olup birçok teknoloji üreticisinin lansmanında uzman konuşmacı olarak yer almıştır. 2010 yılında çeşitli topluluklarda yapmış olduğu çalışmalar neticesinde Microsoft tarafından MVP ünvanına layık görülmüş olup günümüzde de bu ünvanı koruma başarısını göstermektedir. Sahip olduğu sertifikalar: MVP, MCT, AWS SA, Azure Administrator, Azure Security Engineer, Azure Solution Architect, MCITP, MCTS, MCDBA, MCSE+S+M, MCSA+S+M, MCDST, MCP, CCDA, CCNA, HP AIS, HP APS ve CompTIA A+'dır.